Artykuły medyczne
Tytuł: Sprawność fizyczna niskorosłych dziewcząt w wieku okołopokwitaniowym
- Autor:
- Renata Czarniecka, Katarzyna Milde, Paweł Tomaszewski
- Typ:
- Prace oryginalne
- Język:
- PL
- Czasopismo:
- Pediatric Endocrinology, Diabetes and Metabolism
- Rok:
- 2011
- Tom:
- 17
- Numer:
- 2
- Strona początkowa:
- 88
- Strona końcowa:
- 91
- ISSN:
- 2081-237X
- Słowa kluczowe:
- sprawność fizyczna, EUROFIT, niskorosłość, dziewczęta, wiek okołopokwitaniowy
Czytaj Wprowadzenie: Obiektywna ocena sprawności fizycznej dziewcząt w okresie dojrzewania ma
szczególne znaczenie w praktyce szkolnej. Niższa wysokość ciała może decydować o nierównych
szansach młodzieży niskorosłej w stosunku do pozostałych uczniów wykonujących test.
Cel pracy: Ocena sprawności fizycznej dziewcząt niskorosłych w wieku 13-16 lat.
Materiał i metody: Badaniami objęto grupę niskorosłych dziewcząt (poniżej 10 centyla; n=20)
z województwa łódzkiego w wieku 13-16 lat (15,1±0,9). Średnia wysokość badanych dziewcząt
wyniosła 143,0±10,7 cm, a masy ciała 44,7±9,2 kg. W ocenie sprawności fizycznej posłużono się
9 próbami z baterii testów EUROFIT. Wyniki wszystkich prób sprawności fizycznej unormowano
przy pomocy funkcji średnich i odchyleń standardowych względem wieku, wyznaczonych dla
dziewcząt polskich, a następnie porównano z ogólnopolską reprezentacją dziewcząt.
Wyniki: W odniesieniu do całej populacji dziewcząt, niskorosłe dziewczęta z województwa łódzkiego
uzyskały znamiennie gorsze wyniki w próbach skłon w przód (p <0,01) i skok w dal z miejsca
(p <0,01). W pozostałych próbach sprawności fizycznej uzyskały one porównywalne wyniki. Stwierdzono
również dodatni wpływ wysokości ciała i ujemny masy ciała na wyniki ogólnej sprawności
fizycznej.
Wnioski: U dziewcząt niskorosłych należy szczególnie kształtować te zdolności motoryczne, w
których osiągnęły one gorsze wyniki, tak by w jak największym stopniu zniwelować niedostatki
sprawności fizycznej. Z drugiej strony należałoby tak rozważyć zmianę podejścia do oceny z wychowania
fizycznego, aby była ona adekwatna do możliwości fizycznych niskorosłego ucznia, a przede
wszystkim stanowiła motywację do podejmowania aktywności fizycznej.