Blog

Zdrowe przekąski – 18 pomysłów na imprezę

by in Artykuły 17 lipca, 2022

Przekąski pojawiają się coraz częściej w naszej diecie. Nie raz z powodu zabieganego trybu życia zastępują one zdrowy, zbilansowany posiłek. Najczęściej jednak towarzyszą one spotkaniom ze znajomymi, wieczorkom filmowym, domówkom czy podróżom. Przekąską może być wszystko – owoc, batonik czy drożdżówka. Warto jednak zadbać, aby przekąski stanowiły dodatek do zbilansowanej diety, nie były wysokoprzetworzone i dostarczały cennych składników odżywczych. Czyli po prosu – niech będą zdrowe!

Sprawdź pomysły na 18 prostych i zdrowych przekąsek które świetnie sprawdzą się nie tylko podczas imprezy ze znajomymi, ale też w trakcie podróży albo dla dzieciaków.

Przekąski na zimno

Zimne przekąski świetnie sprawdzają się na wszystkie spotkania, bo możesz przygotować je wcześniej i przechowywać w lodówce. Oczywiście najlepiej smakują świeżo przygotowane.

Domowy hummus z warzywami

Ameryki nie odkryliśmy, hummus to żadna nowość – ale na imprezowym stole zrobi furorę. Najlepiej przygotować hummus samemu, jednak jeśli się śpieszysz to w sklepie znajdziesz hummusy z prostym składem. Do hummusu pokrój w paseczki:

  • marchewkę
  • paprykę (świetny efekt wizualny zyskasz, jeśli pokroisz paprykę w różnych kolorach),
  • ogórka
  • seler naciowy 

To może być cokolwiek lubisz! Najlepiej jednak sprawdzą się chrupiące warzywa. Taka przekąska świetnie wygląda i jeszcze lepiej smakuje.

Chipsy z piekarnika

Chipsy jako zdrowa przekąska? Tak, jeśli zrobisz je samodzielnie! To banalnie proste.  Potrzebujesz:

  •  piekarnika
  • ziemniaków
  • ulubionych przypraw
  • odrobinkę oleju

Umyte ziemniaki należy pokroić w cienkie plasterki, następnie blachę wyłożyć papierem do pieczenia i posmarować odrobiną oleju. Wyłóż plasterki ziemniaka na blaszkę (dobrze, aby osuszyć je z nadmiaru wody) i piecz w 200 stopniach przez około 10 minut (dużo zależy od grubości plasterków). Po upieczeniu mieszasz z przyprawami i gotowe – domowe i zdrowe chipsy!

Mini-kanapki

Kanapki “na raz” to szybki i prosty przepis na idealną przekąskę. Najlepiej użyć pieczywa pełnoziarnistego, które dostarczy cennego błonnika. Dodatki? Co kto lubi, ważne żeby było dużo warzyw! Kilka propozycji:

  • dodaj gotowane jajko
  • pasta z awokado
  • wędzony łosoś z kremowym serkiem
  • twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem

Takie kanapeczki można też zapakować do lunchboxa i zabrać ze sobą w drogę. Na imprezę można przygotować dodatki osobno a pieczywo osobno – każdy z gości będzie miał możliwość skomponowania własnej kanapeczki z ulubionymi dodatkami.

Spring rollsy z warzywami

Spring rollsy to przekąska w stylu azjatyckim, która jest bardzo ciekawa, kolorowa i smaczna. Potrzebne będą:

  •  arkusze papieru ryżowego
  • marchewka
  • ogórek
  • papryka
  • awokado
  • czerwona cebula

Możesz zmieniać warzywa wedle własnych upodobań. Papier ryżowy należy zamoczyć na moment w wodzie, aby był elastyczny. Warzywa pokroić w słupki i zawinąć w papier ryżowy.. Można dodać do środka kiełki rzodkiewki, aby dodać pikantnego smaku. Można serwować z odrobiną sosu sojowegp (należy jednak pamiętać, że ma on ogromną zawartość soli) albo z sosem ziołowym na bazie jogurtu naturalnego.

Sałatki

Sałatka to chyba pierwsze, co kojarzy się ze zdrową przekąską – w końcu jej podstawą są warzywa. Składniki wybieramy sami, wśród naszych ulubionych warzyw. Warto zadbać o jej dobre zbilansowanie – dodać żródło białka (na przykład tofu lub kurczak) i o zdrowe tłuszcze potrzebne do przyswajania witamin – oliwę z oliwek, awokado, tahini, ser albo orzechy. Kilka propozycji:

  • sałatka gyros
  • włoska sałatka caprese
  • sałatka z brokułem, kurczakiem i kukurydzą
  • sałata z fetą i burakiem

Koreczki

Koreczki – czyli bardzo wygodna przekąska, którą zrobisz niemal ze wszystkiego. Sprawdź ciekawe połączenia, które świetnie sprawdzą się jako imprezowa przekąska.

Pomidorki z mozarellą

W prostocie siła! Właśnie to proste połączenie świetnie się sprawdzi jako szybka, zdrowa i smaczna przekąska. I tylko trzy składniki:

  • pomidorki koktajlowe
  • mozarella
  • listki bazylii

Pomidorki koktajlowe przekrój na pół i nadziej na wykałaczki umieszczając po środku mozarellę (możesz użyć specjalnej mozarelli w małych kulkach albo pokroić w kostkę). Najlepiej między pomidorkami a mozarellą nadziać po listku świeżej bazyli – to nie tylko doda koloru do koreczków, ale będzie idealnie dopełniało smak.

Camembert z suszonymi pomidorami i oliwką

Propozycja dla fanów camemberta. Przygotuj:

  • ser typu camembert
  • suszone pomidory w oleju
  • oliwki

Ser kroisz na mniejsze cząstki. W pierwszej kolejności nadziewasz na wykałaczkę oliwkę, następnie kawałek suszonego pomidora (pamiętaj odsączyć go z nadmiaru zalewy) i na koniec camembert, który będzie podstawą koreczka. Oliwki możesz wybrać wedle upodobania, albo zrobić dwie wersje – z czarnymi i z zielonymi oliwkami. Dla dekoracji możesz dodać listek bazylii i skroplić octem balsamicznym.

Ser, kabanos i ogóreczek konserwowy

Popularna wersja koreczków, które smakują każdemu. Potrzebne będą:

  • ser żółty w kostce
  • kabanosy
  • mini ogóreczki konserwowe

Ser żółty należy pokroić w niewielką kostkę a kabanosy w krótkie kawałeczki. Mini ogóreczki konserwowe bez problemu można kupić w marketach. Wtedy ogórki wystarczy przekroić na pół. Jeśli użyjesz normalnej wielkości ogórków, to muszą być pokrojone w drobniejsze kawałki. Nadziewasz wykałaczkę po kolei serem, kabanosem i ogórkiem. Gotowe!

Feta z orzechem włoskim i winogronem

Kolejna propozycja dla fanów sera. Potrzebne będą:

  • ser typu feta
  • połówki orzecha włoskiego
  • winogrono

Fetę kroimy w kosteczki. Podstawą koreczka będzie feta, później orzech włoski i na górę winogrono. Ta przekąska zaskakuje swoją teksturą – miękka feta, chrupiący orzech i soczyste winogrono to ciekawe połączenie. Ponadto feta zawiera sporo wapnia, o którym często zapominamy w codziennym odżywianiu. Będzie więc przyjemnym uzupełnieniem.

Koreczki z jagód

Pyszną i kolorową opcją będą koreczki z jagód:

  • truskawki
  • maliny
  •  borówki amerykańskie

Wystarczy nadziać owoce na wykałaczkę i gotowe. Dla efektu wizualnego warto truskawki pokroić na ćwiartki, aby owoce były podobnej wielkości. Można oczywiście użyć innych zestawień. Najlepiej korzystać z tej opcji w sezonie na te owoce – wtedy mamy pewność, że są świeże i naturalne.

Przekąski na ciepło

Przekąski na ciepło zawsze podbijają serca gości a często nie wymagają wielu przygotowań. Oto kilka ciekawych propozycji.

Bruschetta z pomidorami

Prosta i ciepła przekąska we włoskim stylu. Niezbędne będą:

  • pieczywo – bagietka albo ciabatta
  • pomidory
  • czosnek
  • przyprawy
  • oliwa z oliwek

Wystarczy pokroić pieczywo na niewielkie kromki i wrzuć do piekarnika na kilka minut. Warto wybrać pieczywo pełnoziarniste – wtedy nasza przekąska będzie jeszcze zdrowsza. Pomidory należy umyć, przekroić na pół i usunąć miąższ z nasionami. Kroimy je w drobną kostkę, dodajemy oliwę i przeciśnięty ząbek czosnku. Całość przyprawiamy odrobiną soli i oregano i wykładamy na gorące bruschetty. Dla fanów czosnkowego smaku – można natrzeć bruschettę połówką czosnku.

Pizzerinki

Kolejna bardzo prosta przekąska na ciepło. Pizzerinki można wykonać na przekrojonych na pół bułeczkach, cieście do pizzy albo…na plasterkach cukinii! To da nam zdrową i pyszną przekąskę. Na plastry cukini wykładamy łyżeczkę sosu pomidorowego, odrobinę sera (świetnie sprawdzi się mozarella light, która ma mniejszą ilość kalorii i świetnie się topi). Dla urozmaicenia wykorzystaj te dodatki:

  • oliwki
  • kukurydzę z puszki
  • rukolę
  • kiełki

Takie pizzerinki pieczemy około 20 minut.

Wytrawne muffinki

To świetny pomysł na ciepłą przekąskę, która w dodatku może być sycąca. W dodatku można połączyć ją z różnymi dodatkami:

  • szpinakiem
  • papryką
  • łososiem
  • kurczakiem

Przepisów na wytrawne muffinki jest wiele, a ogranicza nas tylko wyobraźnia. W dodatku muffinki w wersji wytrawnej sprawdzą się też jako przekąska na zimno – możesz więc wcześniej je przygotować albo zabrać ze sobą w podróż lub na uczelnie.

Frytki z batata z dipem czosnkowym

Bataty zyskują swoją popularność i coraz częściej pojawiają się na naszych talerzach. Frytki to prawdopodobnie najprostsza potrawa, jaką można z nich przygotować – możliwe, że też najsmaczniejsza. Wystarczy upiec pokrojona bataty w piekarniku (można dodać odrobinę oliwy z oliwek) i przyprawić ulubionymi przyprawami. Bataty są świetnym źródłem beta-karotenu i witamin. Jak je serwować? Polecam z dipem czosnkowym. Wystarczy połączyć:

  • jogurt grecki
  • kilka ząbków czosnku
  • sól i pieprz
  • odrobina soku z cytryny

Wyjdzie nam pyszny sos czosnkowy, który sprawdzi się jako dodatek do wielu przekąsek.

zdrowe przekąski

Przekąski na słodko

Owoce w gorzkiej czekoladzie

W teorii proste połączenie – w praktyce pyszna przekąska. Kilka kostek gorzkiej czekolady topimy w kąpieli wodnej a następnie wybrany pokrojony owoc zanurzamy w czekoladzie do połowy. Dla wygody możemy użyć wykałaczek i nadziać owoce. Jakie sprawdzą się najlepiej?

  • banany
  • truskawki
  • jabłka
  • gruszki

Bardzo ciekawym połączeniem jest też pomarańcza w gorzkiej czekoladzie – warto pamiętać aby obrać ją wcześniej ze skórki.

Szaszłyki owocowe

Świetna przekąska dla wszystkich fanów owoców. Potrzebne będą patyczki do szaszłyków i ulubione owoce. Mogą to być:

  • jabłka
  • banany
  • truskawki
  • kiwi
  • brzoskwinie
  • winogrona

Można przemycić dla urozmaicenia i chrupkości obraną i pokrojoną w plastry marchewkę. W letnie upały sprawdza się też połączenie melona i arbuza. Zamiast szaszłyków możesz też przygotować sałatkę owocową – pomijasz wtedy nadziewanie na patyczki i podajesz w misce. Najlepiej skroplić je odrobiną soku z cytryny.

Orzechy

Ekspresowa przekąska, która idealnie sprawdzi się do podjadania a przy okazji jest świetnym źródłem białka, witamin i kwasów tłuszczowych. Można wybrać jeden rodzaj orzechów, albo stworzyć mieszankę z tych ulubionych. W sklepach często znajdziemy gotowe propozycje mieszanek orzechów i bakalii, warto jednak sprawdzać składy – bakalie często są dodatkowo dosładzane. Należy pamiętać, że orzechy mimo ich działania prozdrowotnego są też kaloryczne – należy spożywać je z umiarem. Jakie orzechy wybrać?

  • włoskie
  • pistacje (niesolone)
  • nerkowca
  • migdały

Koktajl owocowy

To kolejna zdrowa przekąska, która dostarczy ogromu witamin i przy okazji nawodni. Bazą koktajlu może być:

  •  jogurt
  •  kefir
  • maślanka
  • napój roślinny
  • woda

Do tego dorzucamy ulubione owoce i gotowe. Świetnym dodatkiem będą też świeże liście szpinaku, które dodadzą energetycznego koloru i witamin. Warto korzystać z sezonowych owoców i warzyw, jednak w okresie zimowym świetnie sprawdzą się te mrożone.

Podsumowanie – jaką przekąskę wybrać?

Jak widzisz, możliwości na zdrowe przekąski jest wiele i zawsze możemy znaleźć taką, która najlepiej sprawdzi się u nas i będzie nam najbardziej smakowała. Najlepszą przekąską będzie ta, która najbardziej ci smakuję i której przygotowanie nie sprawi ci trudności.

Smacznego!

Zostaw odpowiedź