Blog

Numer VIN – kompletne kompendium

11 października, 2021

Numer VIN, czyli Vehicle Identification Number, to oznaczenie funkcjonujące już od ponad 30 lat. Tymczasem nie wszyscy kierowcy wiedzą, co on dokładnie kryje się pod tym ciągiem symboli. A warto znać podstawowe zasady VIN, bowiem dzięki nim auto może odkryć sporo tajemnic – zwłaszcza wtedy, gdy pochodzi z drugiej ręki.

Za sprawą standaryzacji numerów VIN w UE, dzięki normie ISO 3779, oznaczenia te łatwo odszyfrować bez względu na markę samochodu. Ustandaryzowany numer VIN to obecnie 17-znakowy kod składający się z cyfr i liter z wyłączeniem I, O, Q. Zawiera on m.in. informacje o producencie, miejscu i dacie produkcji oraz numer seryjny. Samochody z Ameryki Północnej posiadają surowszy format numeru VIN zawierający liczbę kontrolną, ale jednocześnie kompatybilny z normą europejską.

Warto podkreślić, że pomimo obowiązującej normy ISO 3779 numery VIN nawet na terenie UE nie są uniwersalne – jedni producenci zawierają w nich więcej informacji, a inni mniej. Najbardziej treściwe są numery VIN wybijane przez niemieckich producentów – oznaczają nawet kolor samochodu, rodzaj tapicerki oraz przekazują informacje o wyposażeniu. Najmniej wiadomości zawierają numery samochodów z Dalekiego Wschodu, które posiadają zazwyczaj jedynie podstawowe dane.

Numery VIN są unikalne, tzn. każdy samochód ma swój jednostkowy numer, który nie ma prawa pojawić się na innym pojeździe.

Numer VIN krok po kroku

Sekcja WMI (World Manufacturer Identifier) – pierwsze trzy symbole numeru pozwalające zidentyfikować producenta samochodu oraz miejsce jego produkcji. Pierwsza pozycja oznacza rejon produkcji (zazwyczaj kraj), a dwie kolejne producenta (czasem ze wskazaniem państwa).

Sekcja VDS (Vehicle Descriptor Section)– kolejne sześć symboli, które informują o typie samochodu – mówią o jego konstrukcji, np. o rodzaju nadwozia, wersji silnika, rodzaju napędu. Niemniej jednak każdy producent wykorzystuje to pole na swój własny sposób kierując się jednocześnie lokalnymi regulacjami prawnymi.

* w przypadku samochodów z Ameryki Północnej 9 pozycja oznacza liczbę kontrolną VIN.

Sekcja VIS (Vehicle Identifier Section) – symbole od pozycji 10 do 17. W tym miejscu widnieje unikatowy numer konkretnego pojazdu. Ponadto numer ten może informować np. o zamontowanych opcjach wykonania, silniku i rodzaju napędu. Niemniej jednak bardzo często jest to po prostu numer porządkowy, w którym nie kryje się żadne dodatkowe znaczenie.

* pozycja 10 w samochodach z Ameryki Północnej koduje rok produkcji.
* pozycja 11 w samochodach z Ameryki Północnej koduje zakład producenta.

Kod roku modelowego

Kod roku produkcji wskazuje czas produkcji samochodu lub rok debiutu na rynku modelu lub typu pojazdu – zależne jest to od indywidualnych zwyczajów producenta. Litera A koduje rok 1980 i tak kolejno aż do litery Y i roku 2000. Lata 2001 – 2009 oznaczone są cyframi od 1 do 9. Od roku 2010 rozpoczęło się powtórne kodowanie wg. powyższego schematu, począwszy od litery A.

Samochód z drugiej ręki?

Numer VIN to zwłaszcza cenne źródło informacji nie dla tych pierwszych, lecz kolejnych właścicieli auta. Po zakupie używanego samochodu można spróbować porównać zastane wyposażenie pojazdu z informacjami zawartymi w numerze VIN. Dzięki niemu również nie sposób zatuszować rok produkcji. Co więcej, za sprawą VIN można czasem uzyskać historię serwisową pojazdu.

Gdzie szukać VIN?

Większość samochodów ma oznaczenie VIN w kilku miejscach, ale najważniejszy jest kod trwale wybity lub wypalony na którymś z elementów konstrukcyjnych – np. na przegrodzie czołowej, kielichu przedniego zawieszenia, szkielecie karoserii przy błotniku, podłodze pod nogami pasażera lub na podłodze bagażnika, bądź na progu.

Zostaw komentarz