Blog

Przed tym systemem śmieci się nie ukryją. Od 2020 roku jest obowiązkowy

by in Blog 19 listopada, 2021

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, masz sklep, warsztat czy zakład przemysłowy, to musisz wiedzieć co to jest i jak działa BDO, czyli w skrócie „Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” Jeżeli do tej pory nie spotkałeś się z tym systemem, to trzeba jak najszybciej go poznać.

BDO to system elektroniczny opracowany przez ministerstwo środowiska, mający na celu ewidencję wytwarzanych przez przedsiębiorców odpadów. Jest obowiązkowy od 1 stycznia 2020 roku i został stworzony kilka lat wcześniej, aby można było przeciwdziałać szarej strefie odpadów i zrównoważyć gospodarkę odpadami w Polsce.

Od fryzjera po fabrykę samochodów

Dlatego na liście mających obowiązek rejestracji w systemie znaleźli się wszyscy przedsiębiorcy, którzy produkują odpady po opakowaniach lub same opakowania. A także podmioty obracające opakowaniami. Inaczej rzecz ujmując obsługa BDO dotyczy praktycznie wszystkich przedsiębiorców. Od małych zakładów fryzjerskich po wielkie przedsiębiorstwa produkcyjne czy sklepy wielkopowierzchniowe. Jeżeli masz jeszcze wątpliwości czy i Ty powinieneś się w nim zarejestrować, to skorzystaj z ankiety znajdującej się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/. Tam za pomocą odpowiedzi na pytania dotyczące działalności Twojej firmy, okaże się, czy i Ciebie dotyczy ten obowiązek. Ministerstwo środowiska dopuszcza bowiem pewne wyjątki.

W BDO nie muszą na przykład rejestrować się:

– przedsiębiorcy wytwarzający odpady tylko w częściach wspólnych, na przykład w biurach,

– ci, którzy tworzą wyłącznie odpady wynikające z codziennej działalności pracowników, na przykład odpady kuchenne itp.

Obowiązku rejestracji w BDO nie mają też firmy, które spełniają określone normy w ilościach wytwarzanych odpadów między innymi gruzu, odpadów drewnianych i metalowych, opakowań z tworzyw sztucznych, szklanych, papierowych, a także przeterminowanych produktów spożywczych.

Przede wszystkim monitoring

Korzystanie z systemu BDO jest raczej proste i intuicyjne. Jeżeli jednak nadal pojawiają się się jakieś wątpliwości z tym związane, zawsze można skorzystać z porad znajdujących się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/. Generalnie chodzi jednak o to, aby obrót odpadami był cały czas monitorowany przez system. Przedsiębiorca, który je posiada, musi wystawić kartę przekazania odpadów zawierającą informacje dotyczące rodzaju, wagi i kodu odpadów. Wpisuje to wszystko po zalogowaniu się do systemu BDO a on sam już potem przekazuje kartę do wybranych firm przewozowych.

Firma, po potwierdzeniu karty, przyjeżdża po odbiór odpadów na wskazany adres. Zabiera je i wywozi na miejsce składowania lub utylizacji. To właśnie fakt, że każda czynność od momentu wystawienia karty do czasu znalezienia się wysypisko ma swój wyraźny ślad w BDO ma uniemożliwić nieprawidłowości w obrocie odpadami.

Leave a Reply