Blog

Opony bieżnikowane – tańsza alternatywa dla tradycyjnych opon

by in Blog 19 października, 2021

Co charakteryzuje opony bieżnikowane? Są o 30 procent tańsze od opon nowych, to po pierwsze, poza tym bardzo istotny jest fakt, że trudno jest je wyważyć, co za tym idzie, zachowują się mniej stabilnie, a to już bezpośrednio przełoży się na bezpieczeństwo jazdy.

Sprawa wygląda podobnie jeżeli chodzi o ogumienie używane. W tym przypadku cena może być nawet 60 procent niższa, i na pewno wielu kierowców kusi. Pamiętajmy jednak o tym, że jeżeli zdecydujemy się kupić opony np. na giełdzie po bardzo okazyjnej cenie, może okazać się, że trafiliśmy na przeterminowane „kapcie”, które pochodzą z magazynów Zachodniej Europy. Pamiętajmy, że opony żywotne są 5 lat, a nie np. 15. Każdy rok powoduje, że właściwości gumy na niekorzyść się zmieniają, a razem z nimi właściwości jezdne. Dlatego nie powinniśmy oszczędzać na bezpieczeństwie.
Dla każdego samochodu rozmiar opon określa producent auta. Jeżeli założymy opony w innym rozmiarze może mieć to wpływ nie tylko na bezpieczeństwo podróży ale i komfort. Rozmiar odczytać można z oznaczeń, które umieszczone są na boku każdej opony. Przy pomocy liter i cyfr został zaszyfrowany typ, rozmiar i dopuszczalna prędkość z jaka można poruszać się na danych oponach.

W poprzednim wpisie wspomniałam o sklepie internetowym Oponeo.PL gdzie można w bardzo dobrych cenach dostać ogumienie dla naszego pojazdu.

I tak – na każdej z opon umieszczony jest przez producenta jej rozmiar, np. 195/65 R15, pierwsza wartość podawana jest w milimetrach, określa ona szerokość ogumienia, druga wysokość jej ściany (profilu) w procentach i w stosunku do szerokości. Ostatnią liczbą jest rozmiar felgi. Wartość ta podawana jest w calach, zaś litera R informuje o rodzaju budowy wewnętrznej, w przypadku który podałam, mamy do czynienia z opona radialną.
Kolejnym oznaczeniem jest indeks nośności, przykładowo 83 (487 kg) i indeks prędkości – V (do 240 km/h). Wartości te są ściśle ze sobą powiązane, i określają obciążenie maksymalne (indeks nośności) przy jednocześnie prędkości maksymalnej (indeks prędkości).
W tabelach przedstawiane są zwykle indeksy nośności, zapisane w liczbach od 62 do 126, przy obciążeniach wynoszących od 265 do 1700 kg na jedną oponę. Większość tabeli zakończona jest na indeksie 90, z prostego powodu – rzadko spotyka się pojazdy osobowe, których waga jest większa niż 2,4 tony. Możecie również znaleźć tabele które będą prezentowały indeksy prędkości i prędkości maksymalne, które im odpowiadają podane w kilometrach na godzinę.

Oczywiście indeks prędkości zależny będzie od osiągów pojazdu. Przykładowo w segmencie Ai B ( Peugeot 107,207, Renault Clio, Twingo, Chevrolet Aveo, Fiat Panda) rzadko spotyka się ogumienie, które będzie miało indeks wyższy niż T.
Jak wygląda to w klasie kompaktowej? Klasa kompaktowa czyli np. Peugeot 308, Ford Focus, Renault Megane, Fiat Bravo, częściej niż kiedyś zastosowane zostają opony z indeksem H, albo nawet wyższym. Podobnie w klasie kompaktowej premium, średniej premium, oraz średniej (Peugeot 508, Ford Mondeo, Skoda Octavia, Renault Laguna).
Inaczej sprawa wygląda kiedy mamy do czynienia z usportowionymi modelami typu Seat Leon FR, Ford Focus RS, VW Golf GTI, Honda Type R. Często motor w tych autach jest wzmocniony, a także turbodoładowanie o osiągach więcej niż przeciętnych, a to powoduje konieczność zastosowania bardziej wytrzymałego ogumienia z indeksem V albo VR.

Leave a Reply